Didieji duomenys versle – big data naudojimas ir svarba

2022 04 08

Big data, didieji duomenys – terminai, gyvuojantys jau dešimtmečius. Dar prieš jiems atsirandant, įmonės naudojo skaičiuokles, atsiliepimų formas ir grafikus, kad stebėtų klientų įžvalgas ir tendencijas. Pagrindinis skirtumas šiandien yra tas, kad turime tinkamas technologijas, leidžiančias pasinaudoti didžiųjų duomenų teikiamais pranašumais. Apie tai, kuo jie svarbūs šiuolaikiniam verslui, pasakojame šiame tinklaraščio įraše. 

Big data – kas tai?     

Didieji duomenys, arba kitaip big data, yra terminas, apibūdinantis didelius, sunkiai valdomus duomenų kiekius – tiek struktūrizuotus, tiek nestruktūrizuotus – kurie užplūsta verslus. Kitaip tariant, tai didesni, sudėtingesni duomenų rinkiniai, ypač iš naujų duomenų šaltinių. Jie yra tokie dideli, kad tradicinė duomenų apdorojimo programinė įranga tiesiog negali jų valdyti.  

Big data paprastai būdinga:  

  • didžiuliai duomenų kiekiai;  
  • įvairūs duomenų formatai (pavyzdžiui, tekstas, vaizdo įrašas, balsas, jutiklių duomenys, veiklos istorija, koordinatės ir t. t.); 
  • didelis duomenų generavimo dažnis. 

Šie didžiuliai duomenų kiekiai gali būti naudojami sprendžiant verslo problemas, kurių anksčiau nebuvo galimybės išspręsti. Analizuojant big data, galima gauti įžvalgų, kurios pagerina sprendimus ir suteikia pasitikėjimo atliekant strateginius verslo veiksmus.  

Didieji verslo duomenys – kokia nauda?

Didžiųjų duomenų svarba nepriklauso nuo turimų duomenų kiekio. Esmė slypi tame, kaip jie yra naudojami. Kiekvienas verslas surinktus duomenis naudoja savaip ir kuo efektyviau tai daro, tuo greičiau jis auga. Taigi, kokius privalumus suteikia big data naudojimas? 

Išlaidų taupymas 

Didžiųjų duomenų technologijos pagrįsta analizė gali žymiai sumažinti išlaidas, kai reikia saugoti didelį duomenų kiekį (pavyzdžiui, duomenų ežerą (angl. data lake). Be to, didelių duomenų analizė padeda organizacijoms rasti efektyvesnių verslo būdų. 

Greitesnių ir geresnių sprendimų priėmimas 

Atminties analizės (angl. in-memory analytics) greitis kartu su galimybe analizuoti naujus duomenų šaltinius, pavyzdžiui, duomenų srautinį perdavimą iš daiktų interneto (angl. Internet of Things – IoT), padeda įmonėms nedelsiant analizuoti informaciją ir priimti greitus bei pagrįstus sprendimus. 

Naujų produktų bei paslaugų kūrimas ir rinkodara 

Galimybė įvertinti klientų poreikius ir pasitenkinimą, naudojant analizę, leidžia įmonėms suteikti klientams tai, ko jie nori, ir tada, kai to nori. Analizuodamos didžiuosius duomenis, įmonės gali kurti naujus produktus, kad patenkintų kintančius klientų poreikius.  

Socialinių tinklų klausymasis 

Įmonės gali atlikti analizę, naudodamos big data įrankius. Tai leidžia joms gauti vertingų atsiliepimų. Įmonės gali naudoti didžiųjų duomenų įrankius, kad pagerintų savo veiklą internete. 

Klientų pritraukimo ir išlaikymo didinimas 

Klientai yra gyvybiškai svarbūs kiekvienam verslui ir lemia jo sėkmę. Nė viena įmonė negali būti sėkminga, nesukūrusi tvirtos klientų bazės. Tačiau net ir tuomet, negalima ignoruoti konkurencijos rinkoje. Jei nežinosite, ko nori klientai, negalėsite patenkinti jų poreikių. Todėl tikėtina, kad jų neteksite, o tai neabejotinai turės neigiamą poveikį verslo augimui. Big data analizė padeda įmonėms nustatyti su klientais susijusias tendencijas ir modelius, kas veda į pelningą verslą. 

Taigi yra daug priežasčių, kodėl didieji verslo duomenys turėtų būti tinkamai išnaudojami. Jei nesate tikri, kaip taip padaryti, kreipkitės – kartu rasime geriausią sprendimą. 

Kaip veikia didieji duomenys? 

Didieji duomenys suteikia įmonėms naujų įžvalgų, kurios atveria naujas galimybes ir verslo modelius. Darbo su jais pradžia apima tris pagrindinius veiksmus: 

  1. Integracija. Big data sujungia duomenis iš daugelio skirtingų šaltinių ir programų. Tradiciniai duomenų integravimo mechanizmai, tokie kaip gavimas, transformavimas ir įkėlimas (ETL), paprastai neatlieka užduoties. Norint analizuoti didelius duomenų rinkinius terabaitų ar net petabaitų mastu, reikalingos naujos strategijos ir technologijos. Integravimo metu turite pateikti duomenis, juos apdoroti ir įsitikinti, kad šie suformatuoti bei pasiekiami tokia forma, kurią verslo analitikai galėtų naudoti. 
  2. Valdymas. Didiesiems duomenims reikia saugyklos. Savo duomenis galite saugoti bet kokia norima forma ir pagal pareikalavimą į tuos duomenų rinkinius įtraukti norimus apdorojimo reikalavimus bei būtinus proceso variklius. Vis labiau populiarėja big data saugojimas debesyje, nes jis palaiko dabartinius skaičiavimo reikalavimus ir leidžia prireikus papildyti išteklius. 
  3. Analizė. Jūsų investicijos į didžiuosius duomenis atsiperka šiuos analizuojant ir atitinkamai veikiant. Vizualiai analizuodami įvairius duomenų rinkinius, galite įgyti naujų įžvalgų. Taigi tyrinėkite juos toliau, kad padarytumėte naujų atradimų. Pasidalinkite jais su kitais. Kurkite duomenų modelius, naudodami mašininį mokymąsi ir dirbtinį intelektą. Įdarbinkite savo duomenis! 

Šiandien internete pasiekiama informacija gali suteikti daug naudingų įžvalgų apie jūsų rinką ir klientus. Anksčiau įmonės turėjo naudoti ilgus ir brangius procesus, kad galėtų rūšiuoti šią informaciją rankiniu būdu. Tačiau šiandien mašininio mokymosi ir duomenų analizės įrankiai verslo įžvalgas leidžia pasiekti beveik akimirksniu. 

Big data Lietuvoje        

Remiantis pasauline statistika, 2020 metais žmonės kas sekundę sukūrė 1,7 megabaitų duomenų. Taip pat prognozuojama, kad iki 2025 metais visame pasaulyje bus daugiau nei 200 zetabaitų duomenų. Tikėtina, kad dėl nuolatinio elektroninių prietaisų naudojimo šis skaičius tik augs, o įmonės dar didesniu mastu skaitmenizuos savo veiklą.  

Lietuvoje gausu neišnaudotų galimybių ir džiugina tai, kad judama tinkama linkme: įmonės diegia naujas sistemas, priimdamos sprendimus naudoja išanalizuotus didžiuosius duomenis, ieško šios srities specialistų ir kt. Šiuolaikinėms organizacijoms vis aktualesnis tampa ne tik duomenų surinkimas, analizavimas ir naudojimas priimant verslo sprendimus, bet ir tyrinėjimas, kaip dar efektyviau juos išnaudoti visuose veiklos procesuose. 

Oficialiosios statistikos portalo duomenys rodo, kad per 2019 metus 10,5 proc. įmonių analizavo didžiųjų duomenų rinkinius. 5,4 proc. įmonių tai darė pačios įmonės išmaniuosiuose prietaisuose ar jutikliuose sukauptus duomenis. 8,2 proc. įmonių analizavo vietos nustatymo duomenis, gautus iš nešiojamųjų prietaisų, o iš socialinės žiniasklaidos gautus duomenis naudojo 6,8 proc. įmonių. 8,7 proc. įmonių didžiųjų duomenų analizę atliko įmonės darbuotojai, 3,4 proc. – samdė specialistus iš išorės. 

Akivaizdu, kad big data naudojimas yra labai svarbus šiuolaikiniam verslui. Tai, kokius pranašumus jis suteikia, jau žinote. Taigi belieka tuo įsitikinti patiems. Na, o tam, kad viskas būtų paprasčiau, verta pasikliauti „Baltic Amadeus“ profesionalais. Auginkime jūsų verslą kartu! 

Aptarkime naujas galimybes jums

Norite pasikonsultuoti ar turite papildomų klausimų? Susisiekite jums patogiu būdu jau šiandien.

Rezervuoti laiką

+370 5 2 780 400
info@ba.lt